به نظر می رسد استراتژیهای زمان بندی غذا به کاهش اشتها و بهبود سوزاندن چربیها کمک می کنند

24 جولای 2019- محققان دریافته اند که استراتژی های زمان بندی غذا مانند روزه گرفتن متناوب یا خوردن غذا در یک پنجره ی زمانی محدود در ساعات اولیه ی روز ، به کاهش وزن از طریق کاهش اشتها کمک می کند. این مطالعه برای اولین بار نشان داد که چگونه زمان بندی غذا بر متابولیسم انرژی در طول یک دوره ی 24 ساعته، در حالی که میزان و فرکانس مصرف غذا همسان است، تاثیر می گذارد.

پرفسور Eric Ravussin، یکی از نویسندگان این تحقیق از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، گفت: هماهنگی وعده های غذایی با ریتم های سیرکادین یا ساعت داخلی بدن ممکن است یک استراتژی قدرتمند برای کاهش اشتها و بهبود سلامت متابولیک باشد.

 پرفسور Peterson نویسنده ی ارشد این مقاله از دانشگاه آلاباما گفت: ما معتقدیم که اکثر افراد ممکن است استراتژی های زمان بندی غذا را برای از دست دادن وزن یا حفظ وزن خود در نظر بگیرند، زیرا به نظر می رسد که این استراتژی ها اشتها را کاهش می دهند.

پترسون و همکارانش همچنین گزارش دادند که استراتژی های زمان بندی غذا ممکن است به افراد کمک کند تا در طول یک دوره 24 ساعته به طور متوسط ​​چربی بیشتری بسوزانند.

 تغذیه با محدودیت زمانی یا eTRF،یک نوع روزه داری متناوب روزانه است که در آن افراد شام خود را در بعد از ظهر میل می کنند، این شیوه ی خوردن غذا به بهبود توانایی متابولیکی افراد برای تغییر نحوه ی تامین انرژی از سوزاندن کربوهیدرات به سوزاندن چربی کمک می کند، که یک جنبه از متابولیسم است که به عنوان انعطاف پذیری متابولیکی شناخته می شود.

با این حال، نویسندگان این تحقیق می گویند نتایج حاصل از سوزاندن چربی هنوز در مراحل اولیه ی خود است. پرفسور پترسون گفت: این که آیا این استراتژی ها به افراد کمک می کند تا چربی های بدن خود را بسوزانند، باید در یک مطالعه بسیار طولانی تر آزمایش و تایید شود.

برای این مطالعه، محققان از 11 مرد و زن بالغ دارای اضافه وزن، از نوامبر 2014 تا اوت 2016 ثبت نام کردند. شرایط شرکت کنندگان برای ورود به این مطالعه عبارت بود از: سن بین20 تا 45 سال ، سلامت عمومی خوب، شاخص توده بدنی بین 25 تا 35 کیلوگرم بر متر مربع، وزن بین 68 و 100 کیلوگرم، زمان معمول برای رفتن به رختخواب بین 9:30 شب تا 12 نیمه شب و برای زنان یک چرخه قاعدگی نرمال.

شرکت کنندگان برای دو استراتژی زمان بندی غذا با ترتیب تصادفی مورد آزمایش قرار گرفتند: یک برنامه ی کنترل که در آن شرکت کنندگان 3 وعده ی غذایی را در طی یک دوره 12 ساعته می خوردند در این برنامه صبحانه در ساعت 8:00 صبح و شام در ساعت 8:00 شب صرف می شد و برنامه ی دوم یک برنامه ی eTRF بود که در آن شرکت کنندگان سه وعده غذایی را در عرض شش ساعت میل می کردند: صبحانه در ساعت 8:00 صبح و شام در ساعت 2:00 بعدالظهر. مقدار و نوع غذاها در هر دو برنامه یکسان بود. دوره ی ناشتا برای برنامه ی کنترل شامل 12 ساعت در روز ، در حالی که برای برنامه eTRF شامل 18 ساعت در روز بود.

شرکت کنندگان برنامه های مختلف را برای چهار روز متوالی دنبال کردند. در روز چهارم، محققان متابولیسم شرکت کنندگان را با قرار دادن آنها در یک محفظه ی تنفسی - یک دستگاه اتاق مانند - اندازه گیری کردند، محققان مقدار کالری، کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئینهای سوزانده شده را اندازه گیری نمودند. محققان همچنین میزان اشتهای افراد را هر سه ساعت یکبار در حال بیداری و همچنین هورمون های گرسنگی را در صبح و عصر اندازه گیری کردند.

محققان دریافتند که اگرچه روش eTRF بطور چشمگیری بر میزان کالری سوزانده شده تاثیری نگذاشته بود، اماباعث کاهش میزان هورمون گرلین و بهبود برخی از جنبه های اشتها شده بود، همچنین این روش باعث افزایش چربی سوزی در طول یک دوره ی 24 ساعته گردید.

پرفسور پترسون گفت: با آزمایشeTRF، ما توانستیم دو هدف را با یک سنگ نشانه گیری کنیم. ما اطلاعات جدیدی در مورد روزه داری متناوب روزانه (تغذیه در زمان محدود) بدست آوردیم و همچنین دریافتیم که استراتژی های زمان بندی غذا شامل خوردن غذا در ابتدای روز با ریتم های شبانه روزی ما هماهنگی دارد و در رسیدن به وزن سالم به افراد کمک می کند. محققان بر این باورند که نوع گسترده تر استراتژی زمان بندی غذا مانند روزه داری متناوب در روزهای هفته ممکن است مزایایی مشابه باeTRF  داشته باشند.

دکتر هولی رینور از بخش تغذیه در دانشگاه تنسی که در این پژوهش شرکت نداشت، گفت: این مطالعه اطلاعات بیشتری در مورد الگوی غذا خوردن در اختیار ما گذاشت، این تحقیق نشان داد نه فقط آنچه که می خوریم، در رسیدن به وزن سالم مهم است بلکه زمان بندی و الگوی خوردن غذا در این موضوع اهمیت دارد.

پترسون و همکارانش گفتند نتایج تحقیقات قبلی در مورد اینکه آیا استراتژی های زمان بندی غذا به کاهش وزن از طریق افزایش سوزاندن کالری یا کاهش اشتها کمک می کند، متناقض هستند. مطالعات بر روی جوندگان نشان می دهد که چنین استراتژی هایی کالری بیشتری را می سوزانند، اما داده های مطالعات انسانی متناقض است، بعضی مطالعات نشان می دهند که استراتژی های زمان بندی غذا باعث افزایش سوزاندن کالری می شوند، اما گزارش های دیگر هیچ تفاوتی را نشان نمی دهند. نویسندگان این تحقیق گفتند که علت نتایج متناقض مطالعات قبلی عدم اندازه گیری مستقیم کالری سوزانده شده و یا نقایصی است که در سایر روشهای آنها وجود داشته است.

منبع:

Obesity, 2019; 27 (8): 1244 DOI: 10.1002/oby.22518

www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190724103702.htm